Op de grens van familie en bedrijf (deel 4).
Een van de speerpunten in mijn coaching en begeleiding van (zakelijke) relaties is het onderzoek met de ondernemer naar de mogelijkheden en onmogelijkheden bij het behalen van het doel.
Binnen het familiebedrijf kan dit zijn het in goede banen leiden van de opvolging, het herstellen van een breuk of bijv. de moeizame communicatie die vaak al jaren aanwezig is.
Acceptatie van een bestaande situatie is daarvoor noodzakelijk. Eerst herkennen en erkennen en dan onderzoeken wat er verbeterd moet en kan worden.
Ondernemers uit het familiebedrijf die bij mij komen willen graag dat het familiebedrijf blijft voortbestaan. Heel begrijpelijk, al die ervaring, vakkennis en toewijding staat in het belang van het familiebedrijf. In mijn pyramide (c2015) staat de ‘naam van het familiebedrijf’ bovenaan!
Toch is het zaak om ook de onmogelijkheden en grenzen van het moment te onderzoeken, te herkennen en soms om een andere oplossing te onderzoeken als eerst gedacht.
Een belangrijk moment in een begeleidingstraject is vaak de opmerking; ‘ Zet dan maar een bord in de tuin’, ofwel ‘verkopen die boel’. Bijna altijd komt deze opmerking een keer naar boven om de moeite, stress en frustratie die het voorzetten van een familiebedrijf vergt op waarde te schatten en de andere kant te onderzoeken of in ieder geval het op tafel te leggen…, in dit geval verkoop.
Als dan blijkt dat er genoeg intrinsieke motivatie is om wel door te gaan dan gaat het proces daarna vanzelf en is voortgang gegarandeerd.
Om te weten of er intrinsieke motivatie is onderzoek ik altijd de soorten motivaties en doelen. Het bepalen van iemands doelen en motivatie geeft een eerste beeld over de haalbaarheid van een plan.
Kijk voor meer informatie op https://www.volhartcoaching.nl/category/kennisbank.